بازیفناوری

گیمیفیکیشن (Gamification) چیست؟

به طور ساده اگر بخواهیم بگوییم، نوعی از بازی‌ها هستند که بیشتر برای پردازش اطلاعات به کار می‌روند.

به عبارت دیگر نوعی از بازی‌ها هستند که سناریوی آن‌ها صرفاً برای سرگرمی طراحی نشده است و بیشتر برای پردازش اطلاعات به کار برده می‌شوند؛ مثلاً طراحی یک بازی برای سنجش سلیقه یا دستیابی به اولویت‌های گروهی از مردم در خدمات بانکی و یا گاهی نیز هدف بازی ازین فراتر رفته و از بازیکن برای پردازش اطلاعات استفاده می‌شود. یکی از زمینه‌های پرکاربرد گیمیفیکیشن نیز پزشکی است که در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره شده است.

تشخیص سلول‌های سرطانی

بررسی عکس سلول‌های سرطانی به طور عمده توسط چشم انسان انجام می‌شود و الگوریتم‌های یادگیری ماشین هنوز در این حوزه کارایی کافی را ندارند. از طرفی تعداد تصاویر نیز زیاد است لذا محققان به فکر  افتادند تا از طریق بازی «Reverse The Odds» و به کمک گیمیفیکیشن از مردم برای این کار کمک بگیرند.

استفاده در مهندسی ژنتیک

فیلوژنتیک مطالعه ژنتیک تکاملی است و این درک را بدست می‌دهد که ژنوم انسان در طول تاریخ بشر چطور دچار جهش شده است. این دانش نقش کلیدی در فهم بیماری های ژنتیکی مثل سرطان یا اختلالات متابولیک هم دارد. به بیان واضح‌تر درخت فلوژنتیک مدلی است که نشان می‌دهد چطور یک ژن خاص در گونه‌های مختلف در طول تاریخ تکامل یافته است. حالا متخصصان به این فکر افتاده‌اند تا با استفاده از بازی «PHYLO» که یک بازی جورچین است؛ حالت‌های مختلف تکامل را توسط کاربران کامل کنند. در واقع پروتئین‌ها زنجیره طولانی از آمینواسیدها هستند که هر زنجیره به شکل منحصربه‌فرد خودش خم می‌شود و این شکل مانند کلید است و مولکول‌ها مانند قفل هستند؛ برای مثال تنها پروتئین‌هایی که به یک شکل خاص خم می‌شوند می‌توانند به مولکول‌های قند وصل شده و آن‌ها را بشکنند. لذا برای در کنار هم قرار دادن این قطعات از کاربران استفاده می‌شود.
در بازی مشابه «Foldit» برای تشخیص ترکیبات اسیدهای آمینه در بدن انسان از بازی استفاده می‌شود؛ زیرا پروتئین‌های انسانی از بیش از ۱۰۰۰ترکیب آمینو اسید تشکیل  شده‌اند و در حالت طبیعی پروتئین تمایل دارد در چگال‌ترین و فشرده‌ترین حالت ممکن شکل بگیرد لذا  یکی از معیارهای امتیازدهی به بازی کننده‌ها در این بازی این است که تا حد ممکن پروتئین را فشرده و خم کنند.

استفاده برای درمان آلزایمر

شناسایی گرفتگی و تجمع خون در رگ‌های خون‌رسان به مغز در تشخیص  بیماری آلزایمر مؤثر است. لذا فهمیدن به موقع آن می‌تواند در درمان آلزایمر کمک کننده باشد و بازی «Stall Catchers» نیز به همین دلیل طراحی شده است. در طول بازی یک ویدئوی واقعی از حرکت خون در مویرگ‌های مغز موش‌ها نشان داده می‌شود که گرفتگی در آن دارای رنگ و حالت خاصی است که باید توسط بازی کننده تشخیص داده شود.

استفاده برای نقشه‌برداری از مغز

بازی «Eye Wire» نیز یکی دیگر از نمونه‌های گیمیفیکیشن است که از آن برای نقشه‌برداری از مغز انسان استفاده می‌شود. در واقع این بازی یک پازل سه بعدی است که بازی‌کنندگان در آن وارد یک مکعب سه بعدی شده و نورون‌ها را با کمک هوش‌مصنوعی در قطعات کوچک حجمی بازسازی می‌کنند.

باید گفت که  در اغلب این بازی‌ها به جای بهره‌گیری از نتایج یک کاربر خاص یا بالاترین امتیازهای کسب شده توسط کاربران، از میانگین نتایج حاصل از بازی گیمرها برای پیشبرد تحقیقات استفاده می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل کپی‌برداری نیست.
بستن
بستن